12 Aug
12Aug

מהו כוחה של מילה?
המילה הנכונה או המסר הנכון יכולים לעזור לארגון להצליח ולהרוויח.

כאשת תפעול, אני מבינה את החשיבות החיונית של תקשורת פנימית אפקטיבית בהנעת הצלחת החברה.
בנוף העסקי המתפתח במהירות של ימינו, אסטרטגיית תקשורת פנימית מעוצבת היטב היא לא רק צורך, היא גורם חיוני האחראי במידה לא מבוטלת ליכולתו של הארגון להסתגל, לצמוח ולשגשג.

השינוי הוא תמידי, והצוותים מרגישים את הלחץ. ככל שקצב השינוי ממשיך להאיץ, ניהול מחויבות העובדים לשינוי ארגוני הופך לקשה יותר. הנתונים מוכיחים זאת:
גרטנר מדווחים כי 73% מהעובדים המושפעים משינוי ארגוני - מדווחים על רמות מתח בינוניות עד גבוהות.
אלה הסובלים מלחץ הקשור לשינוי ארגוני - מתפקדים פחות ב-5% מהעובד הממוצע.
בגרטנר מבינים שתקשורת אפקטיבית לשינוי יכולה להתמודד עם מגמות אלו, ולתמוך בשינוי עסקי.

מהו כוחה של אסטרטגיית תקשורת פנימית יעילה?
בעידן שבו שינוי הוא הקבוע החדש, אסטרטגיית תקשורת פנימית היא חיונית. אסטרטגיה זו משמשת אור מנחה, ומבטיחה שהעובדים שלנו מתאימים ליעדים העסקיים שלנו, מעודכנים לגבי עדכונים חשובים ומעורבים באופן המטפח שיתוף פעולה ותחושת שייכות.
כשאנחנו מדברים על תקשורת פנימית, אנחנו לא מתייחסים רק לחילופי דברים מזדמנים בתוך החברה. אנחנו מדברים על גישה מובנית שמבטיחה שכל מסר שאנו שולחים באופן פנימי משרת מטרה, מהדהד עם העובדים שלנו ותורם למטרות הכוללות שלנו.

מתווה: אסטרטגיית תקשורת פנימית, תוכנית וביצוע
איך יוצרים אסטרטגיה כזו, ויותר מכך, איך מבצעים אותה ללא רבב?
יצירת אסטרטגיית תקשורת פנימית יעילה דורשת גישה מחושבת ושיטתית.
אחלק את הדרך לשלבים מרכזיים.

שלב 1 - מהו המסר - בהירות עבור יוזמיו
על אחראי התקשורת הארגונית לשבת עם הגורם המעוניין להפיץ את המסר, ולהבין בבירור מדוע התקשורת הזו חשובה. הנה מספר שאלות שעשויות לסייע בתהליך:

  • מהו הסיפור שאנחנו רוצים לספר? מהו הנרטיב?
  • מהן המטרות של המסר - האם הארגון עובר שינוי? אם כן, מה טיבו ומדוע עלינו לתקשר אותו פנימית? 
  • האם המסר מיועד להפרכת חששות או לעדכון?
  • האם המטרות הארגוניות עוברות שינוי כרגע שיש לתקשר פנימה?
  • מי הם בעלי העניין המרכזיים, מבחינת הקהל בתוך הארגון - צוות מסויים? כלל הארגון?
    הבנה בסיסית של ההנהלה שעליה להיות רתומה למסר ולגבות אותו.


שלב 2 - התמודדות עם אתגרים
זהו שלב טכני יותר, שבודק לאור הבהירות שהושגה בסעיף הקודם - מהם האתגרים התקשורתיים במבנה הארגוני שלנו.
זה יכול להיות הבדלי תרבויות, עבודה מרחוק או עבודה היברידית, דורות המועסקים בחברה, ועוד.
אם השפעת השינוי תהיה על צוותים או על האדם היחיד - זה דורש התאמת המסרים או ריבוי מסרים.
יש לאפשר זרימת תקשורת דו-כיוונית, ולא כהנחתה בלבד על קהל היעד. יש לאפשר לו להגיב ולתת משוב.

על ידי זיהוי אתגרים אלה, נוכל להתאים את המסר שלנו כדי להתמודד איתם ביעילות.

שלב 3 - בחינת ובחירת הכלים להעברת המסר
האם בארגון אימייל נתפס כרשמי יותר, אולם הודעה בערוץ סלאק חברותית יותר?
יש לבחור בכלי המתאים ביותר למסר שאנחנו שואפים להעביר, כך שיעבור גם בבהירות וגם באופן התואם את קהל היעד.

  • מי יהיה מפיץ המסר - המנכ״ל? בעל התפקיד הרלוונטי למסר? או אולי גורם מקצועי חיצוני לארגון?
  • האם כדאי להשתמש במספר ערוצי תקשורת במקביל? מה יכסה באופן היעיל ביותר את קהלי היעד של המסר?


שלב 4 - ניסוח ואיכות המסר - אנושיות בתקשורת
אותנטיות, אמפתיה ואנושיות בתקשורת הם קריטיים מתמיד. הלקחים שנלמדו במהלך משברים, כמו המגיפה, מזכירים לנו את החשיבות של תקשורת בזמן, ממוקדת ואמיתית.
התקשורת הפנימית צריכה להעצים את העובדים - להעניק להם מידע ולאפשר להם להשמיע קול.
מאפיינים חשובים למסר יעיל להשגת יעד:

  • על המסר להיות ספציפי ולא עמום, עמימות מייצרת תחושת הסתרה, בעוד שמסר ספציפי הוא מרגיע ונהיר.
  • חשוב שהמסר יגדיר יעדים מדידים - אמורפיות חוטאת להבנה ולבהירות המסר.
  • חשוב שהמסר יבהיר כיצד היעד הוא בר השגה - מבחינת פעולות והתנהגויות המצופות מקהל היעד.
  • הסברה לגבי הרלוונטיות של המסר, בהתאם למתרחש בסביבה הפנימית או חיצונית של הארגון.
    עונה על השאלה - ״למה אנחנו עושים את זה?״.
  • מסר שמדבר על יעד - שומה עליו שיגדיר לוחות זמנים לביצוע.
    מסר שמדבר על שינוי - יגדיר את טווח השינוי, משכו, ומועד סיומו.
  • חשוב שתהיה קונסיסטנטיות במסר במידה ומדובר בסדרת מסרים בנושא מסוים.
    על כל המסרים להתיישר לפי הקווים המנחים שהוגדרו בשלבים המוקדמים יותר, למניעת סתירות ובלבול בקרב קהל היעד.


שלב 5 - הגדרת OKRs

אסטרטגיית תקשורת פנימית מוצלחת אינה דבר סטטי. יש למדוד ללא הרף את ההשפעה של מאמצי התקשורת, לאסוף משוב ולהתאים את האסטרטגיה על סמך התוצאות, ולחשב מסלול מחדש בהתאם. כל העת.
לשם כך יש לקבוע אינדיקטורים המדרגים את הביצוע, מדידים וניתנים לשינוי תוך כדי תנועה.
תוכלו לקרוא עוד על OKRs בפוסט אחר בבלוג שלי.
דוגמה להצלחה יכולה להיות - ״האם עובדים נקטו בפעולה בעקבות המסר?״

 ***
תוכנית תקשורת פנימית מבריקה לא רק נותנת מענה לאתגרים של היום אלא גם ממצבת את הארגון להצלחה בעתיד. עובדים שחשים מעורבים-שותפים, נראים ומוערכים הם עובדים עם הנעה גדולה לקידום מטרות הארגון.
זהו כח שאין לזלזל בו.
אם רותמים בהצלחה את כל חלקי הארגון להיות מחוייבים לתמוך ביישום האסטרטגיה, אפשר בוודאות גדולה להבטיח שהתקשורת הפנימית לא תהיה רק משהו פורמלי שהארגון עושה כדי לסמן v.
תקשורת פנימית יעילה היא כוח מניע שמזין את הצמיחה, מחזק את התרבות, ומאפשר לכל חבר בארגון לתרום משמעותית להצלחתו.  


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.