כאשר ארגונים גדלים - גדל בהתאם הקושי לאבחן יעילות, עמידה ביעדים, ובדיקת תקינות המסלול שעליו הם צועדים.
ראשי ארגונים נעזרים במדדים המסייעים להם למדוד את ההצלחה, לנבא את תחילתה של מגמה שלילית או קיפאון, ובהתאם - לקבל החלטות באופן מושכל.
מדדי היעילות הכלכלית הם כלי מפתח לארגונים עבור מדידת ניצול המשאבים בכדי לייצר הכנסה באופן יעיל. על ידי מעקב אחר מדדים אלו, ארגונים יכולים לזהות הערכות עודף בהכנסות, הערכות חסר בהוצאות, ועוד.
אלו הם מדדים המעידים על ה״בריאות הכלכלית״ אפשר לומר, של הארגון.
למי שלא מעורב בתחום בחיי היומיום - יתכן שחלק מן המושגים ישמעו זרים או מאיימים, ולא תמיד מובן הקשר בינם לבין העזרה למנהיגות הארגון בהובלה נכונה קדימה.
בפוסט הזה אדון במספר מדדים שאני משתמשת בהם באופן שוטף בתחום היעילות הכלכלית (בפוסטים הקודמים דנתי במדדי הכנסות, מדדי מכירות ומדדים פיננסיים) ויש סיכוי סביר שבמהלך עבודתכם בתחום התפעול העסקי תיחשפו אליהם.
Magic Number and S&M Expenses
(מספר הקסם והוצאות מכירות ושיווק)
מספר הקסם הוא מדד המשמש למדידת היעילות של מאמצי המכירות והשיווק של הארגון. הוא מחושב על ידי חלוקת ה-ARR החדש (Annual Recurring Revenue) בהוצאות המכירות והשיווק עבור תקופה נתונה. ככל שמספר הקסם גבוה יותר, כך מאמצי המכירות והשיווק של הארגון יעילים יותר.
מדד זה חשוב לארגונים מכיוון שהוא עוזר להם להעריך את האפקטיביות של מאמצי המכירות והשיווק שלהם ולהקצות את המשאבים שלהם בהתאם.
תמצית: על כל דולר שהארגון הכניס ממכירות, כמה דולרים הוא הוציא על מכירות ושיווק?
או בניסוח הפוך: על כל דולר שהארגון הוציא על מכירות ושיווק - כמה דולרים הכנסה הוא ייצר?
Net Burn and Burn Multiple
(שריפת מזומנים נטו ומכופל שריפה)
מדד שריפה נטו מודד את כמות המזומנים שארגון מוציא מדי חודש כדי לכסות את הוצאות התפעול שלו.
Burn Multiple מחושב על ידי חלוקת כמות השריפה נטו בהכנסה חדשה נטו Net New ARR.
מדד זה חשוב לארגונים מכיוון שהוא עוזר להם להבין את מצב תזרים המזומנים שלהם וכמה זמן יש להם לפני שהם צריכים להשיג מימון נוסף.
על ידי מעקב אחר ה-Net Burn and Burn Multiple, ארגונים יכולים לקבל החלטות מושכלות לגבי האסטרטגיה הפיננסית שלהם ולהתאים את פעילותם בהתאם.
תמצית: על כל דולר שהארגון הכניס ממכירות חדשות, כמה דולרים הוא הוציא לתפעול החברה כולה?
או בניסוח הפוך: על כל דולר שהארגון הוציא על תפעול כל החברה, כמה Net New ARR הוא יצר?
Rule of 40
(כלל 40)
זהו מדד קלאסי ותיק המשמש למדידת הבריאות הפיננסית הכללית של הארגון. הוא מחושב על ידי חיבור שיעור הצמיחה באחוזים ושיעור מרג׳ין ה-EBITDA באחוזים (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות).
יחד הם צריכים להיות מעל 40%.
ארגון שעומד בחוק 40 או גבוה ממנו, נחשב בריא מבחינה כלכלית.
מדד זה חשוב לארגונים מכיוון שהוא עוזר להם להבין את מצבם הפיננסי הכולל ולקבל החלטות מושכלות לגבי האסטרטגיה הפיננסית שלהם.
לסיכום,
לכל ארגון יש את המדדים הנוגעים להכנסה הנכונים עבורו, אלה הם המדדים השכיחים ביותר בהם נתקלתי במהלך עבודתי.
בפרק האחרון בסדרה זו אדון במדדים לבדיקת יעילות ה- Headcount.